De discussie over loonsverhogingen en promoties blijft een hot topic op de arbeidsmarkt. Maar hoe groot is de rol van fysieke aanwezigheid op kantoor daarin nog, nu hybride werken voor veel mensen de norm is geworden? Nieuw onderzoek wijst op een opvallende kloof tussen wat werkgevers denken en wat werknemers willen.
Promotie verdien je (deels) op kantoor
Volgens recent onderzoek van een grote rekruteringsspecialist geeft 71% van de werkgevers toe dat werknemers die vaker fysiek aanwezig zijn op kantoor, meer kans maken op een promotie dan collega’s die vaker thuiswerken. Vooral in grote bedrijven en in Brussel is die neiging sterker aanwezig dan in kleinere organisaties en in Vlaanderen.
Vanuit werkgeversperspectief speelt zichtbaarheid een rol: wie op kantoor is, wordt sneller opgemerkt, maakt meer spontane interacties mee en kan makkelijker laten zien wat hij of zij kan.
Toch staan werknemers er niet allemaal om te springen om massaal terug te keren naar kantoor. Vier op de tien zouden hun kantoordagen wel willen opkrikken als dat hun promotiekansen vergroot. Maar 22% verkiest telewerken boven promotie, en 15% zou zelfs liever van baan veranderen dan die flexibiliteit op te geven.
Promotie gaat over meer dan aanwezigheid
Hoewel zichtbaarheid belangrijk is, geven werkgevers zelf ook aan dat promoties en loonsverhogingen niet uitsluitend afhangen van aanwezigheid. 52% van de werkgevers baseert salarisverhogingen vooral op individuele prestaties of gebruikt ze als middel om waardevolle medewerkers te behouden. Daarmee spelen prestaties, concrete resultaten en bijdrage aan het bedrijf dus nog steeds de hoofdrol.
Toch valt op dat slechts 1 op de 5 werkgevers hun salarissen aanpast om competitief te blijven ten opzichte van andere bedrijven – opmerkelijk in een periode van arbeidskrapte en vele openstaande vacatures.
Verwachtingen van werknemers
Werknemers kijken anders naar het onderwerp. Slechts 18% verwacht een loonsverhoging op basis van prestaties, en 22% verwacht die op basis van nieuw verworven vaardigheden of kwalificaties. Opvallend: bijna een kwart (24%) vindt dat ze ieder jaar recht hebben op een loonsverhoging, ongeacht prestaties of nieuwe skills.
Toch is het niet zo eenvoudig om over geld te praten. Twee derde van de werknemers zegt dat het onderhandelen over een loonsverhoging moeilijker is geworden dan een jaar geleden.
Wat betekent dit voor de werkvloer?
De kloof tussen verwachtingen van werkgevers en werknemers kan leiden tot frustratie aan beide kanten. Bedrijven die promotie en salarisverhoging sterk koppelen aan fysieke aanwezigheid, lopen het risico talent kwijt te raken aan organisaties die meer inzetten op hybride of remote werken. Werknemers die meer zichtbaarheid willen, doen er goed aan om ook buiten hun prestaties om actief connecties te maken op kantoor.
Het ideale scenario? Een transparant beleid waarbij promoties en salarisverhogingen helder gekoppeld zijn aan meetbare prestaties én waarbij flexibiliteit in werkplekkeuze niet automatisch een nadeel oplevert.
Meer informatie voor individuen of organisaties via onze website: Diaspoor.be of via mail info@diaspoor.be of telefonisch 0476 88 05 37
Wij werken met de Loopbaancheque van VDAB & de KMO Portefeuille voor bedrijven.
![]() |
BedrijvenDiaspoor is uw partner in een veranderende (werk)wereld. |