Eén op drie loontrekkenden doet aan thuiswerk

Eén op drie loontrekkenden doet aan thuiswerk

In 2024 werkte 33% van alle loontrekkenden in België soms of regelmatig van thuis uit. Dat blijkt uit cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau. Thuiswerk is daarmee stevig verankerd in onze arbeidsmarkt, al verschillen de cijfers sterk tussen sectoren en beroepen.


Publieke sector voorop

Vooral in de publieke sector is thuiswerk intussen de norm: bijna 50% van de loontrekkenden werkt er (deels) van thuis uit. In de private sector gaat het om 28%.

Het verschil hangt sterk samen met de aard van het werk. In sectoren waar veel administratieve, beleidsmatige of kennisintensieve taken worden uitgevoerd, zijn de mogelijkheden om van thuis uit te werken groter.


Thuiswerk na COVID-19

De coronacrisis gaf thuiswerk in 2020 en 2021 een ongeziene boost. Waar het vroeger vaak een extraatje of uitzondering was, werd het toen noodzaak. Na de crisis volgde een lichte terugval, maar de laatste jaren stabiliseerden de cijfers. Veel organisaties hebben thuiswerk sindsdien structureel ingebouwd in hun arbeidsorganisatie, vaak in de vorm van hybride werkmodellen.


Beroepen met het meeste thuiswerk

De beroepsgroepen waarin het vaakst van thuis uit wordt gewerkt:

  1. Managers – 65,1%
  2. Intellectuele, wetenschappelijke en artistieke beroepen – 60,1%
  3. Administratief personeel – 39,6%
  4. Technici en verwante beroepen – 37,7%

Het hoge aandeel in de tweede categorie is deels te verklaren door het grote aantal leerkrachten. Binnen de publieke sector vormen zij de grootste groep: 60,9% werkt regelmatig van thuis, vooral voor lesvoorbereiding en administratieve taken.


Sectorverschillen verklaard

In de publieke sector werkt 47% van de werknemers in de categorie intellectuele, wetenschappelijke en artistieke beroepen, tegenover een veel lager percentage in de private sector. Omdat deze beroepen vaak minder locatiegebonden zijn en gebruikmaken van digitale tools, is thuiswerk daar veel gangbaarder.


Voordelen van thuiswerk

Voor werknemers:

  • Tijdswinst door minder woon-werkverkeer
  • Flexibiliteit in werk-privébalans
  • Minder stress door wegvallen van files

Voor werkgevers:

  • Hogere productiviteit bij bepaalde taken
  • Grotere aantrekkelijkheid als werkgever
  • Mogelijkheid tot kostenbesparing (minder kantoorruimte)

Uitdagingen en aandachtspunten

Toch is thuiswerk niet zonder valkuilen:

  • Verminderde sociale cohesie binnen teams
  • Risico op vervaging van werk-privégrenzen
  • Nood aan duidelijke afspraken rond bereikbaarheid, veiligheid en prestaties
  • Ergonomie thuis: een correcte werkhouding en geschikte werkplek zijn cruciaal om fysieke klachten te vermijden

Bedrijven die thuiswerk structureel aanbieden, investeren daarom steeds vaker in digitale samenwerkingsplatformen, thuiswerkvergoedingen en opleidingen rond time management en zelforganisatie.


Conclusie: Thuiswerk is niet langer een tijdelijke trend, maar een blijvend onderdeel van de arbeidsrealiteit in België. Met name in kennisintensieve beroepen en de publieke sector is het stevig ingeburgerd. Organisaties die het slim en doordacht inzetten, kunnen er zowel voor de productiviteit als voor het welzijn van hun medewerkers winst mee boeken.

Meest Recente Posts

Contact

Hoe kunnen we u helpen?

Met veel plezier beantwoorden wij al jouw vragen. Een afspraak maken? Verkennen wat mogelijk is?

Blog

In de kijker

Nieuwsbrief

Abonneer u op de nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van ons laatste nieuws!

NIEUWSBRIEF

Abonneer u op de nieuwsbrief

Bekijk de vorige updates