We naderen stilaan weer het einde van het jaar. Traditioneel hoort daar bij veel bedrijven het voeren van evaluatiegesprekken bij. In een onderzoek van Ivox voor Robert Half gaf 60% van de 1500 ondervraagde bedienden aan dat ze deze gesprekken noodzakelijk achten voor hun professionele ontwikkeling. Echter geeft 1 op de 3 werknemers aan dat ze dergelijk gesprek niet hebben met hun manager.
Het onderzoek geeft echter ook aan dat deze gesprekken niet altijd van een leien dakje lopen. Vaak worden ze gewoonweg ook niet gevoerd.
We bekijken hierbij de cijfers nader. 21% van de werknemers vindt een gesprek niet nodig. 14 procent geeft aan dat er binnen het bedrijf geen gesprekken gevoerd worden maar dat ze dat wel wensen. Vooral werknemers met een contract van bepaalde duur of mensen die deeltijds werken geven vaker aan dat ze niet regelmatig een evaluatiegesprek, nochtans zouden ze dat ook positief vinden.
Werknemers die wel een gesprek hebben zijn lang niet altijd tevreden. 1 op 4 (41%) werknemers is immers van oordeel dat het gesprek verkeerd wordt aangepakt. Men klaagt vooral over het gegeven dat het gesprek een éénrichtingsverkeer is en er te weinig terugkoppeling is.
In een evaluatiegesprek gaat het vaak veelal over de prestatie van de werknemer, maar het is alles behalve de bedoeling. Een evaluatiegesprek is immers meer dan een prestatiebeoordeling, er moet ook worden gepeild naar de persoonlijke ontwikkeling en het welzijn van de medewerker. Zo kom je tot duurzame arbeidsrelaties omdat het vertrouwen wordt gestimuleerd. Verder wordt ook aangegeven dat er weinig acties volgen op feedback. En dat is natuurlijk ook een gemiste kans, want dat is een kans om de medewerkers te empoweren en een psychologisch contract met hen onderhouden.
Bron: https://www.roberthalf.be
Kwaliteit en verbetering vraagt om een cultuur van onverbiddelijke reflectie.