Vaak kijkt men, als men het over ontevredenheid heeft bij werknemers naar ontevredenheid over het loon. Uit dit grootschalige onderzoek staat deze reden op de ranking slechts op de 16 de plaats. Conclusie, loon is niet het bindmiddel bij uitstek.
Waarom verlaat men dan een bedrijf?
Bij sombere bedrijfsvooruitzichten grijpt men vaak naar ontslag of reorganisatie. Men merkt dat werknemers sneller ontslag nemen in dergelijke gevallen. men gaat dan op zoek naar meer werkzekerheid. Slechte carrière vooruitzichten dragen hiertoe ook bij.
1 Giftige bedrijfscultuur
Dit onderwerp heeft veruit de hoogste score en vind men bijvoorbeeld wel 10 maal belangrijker dan het loon. Waarover gaat het? Geen adequaat diversiteitsbeleid, te weinig respect voor de medewerkers en onetisch gedrag.
2 Werkonzekerheid en reorganisatie
3 Te innoverend karakter
Werknemers vertrekken vaker bij innovatieve bedrijven dan bij de andere. Op het eerste gezicht lijkt dat misschien vreemd. Veel werknemers vinden het immers fijn om een uitdaging aan te gaan. Maar bij nader inzicht weet men dat in dergelijke bedrijven werknemers vaker meer uren maken, sneller en meer werken. Op lange termijn blijkt dat echter onhoudbaar en gaat het minder goede evenwicht tussen werk en privéleven toch zijn tol eisen. In navolging van dat besef besluit men vaak andere horizonten op te zoeken.
Werknemers vertrekken vaker bij innovatieve bedrijven dan bij de andere. Op het eerste gezicht lijkt dat misschien vreemd. Veel werknemers vinden het immers fijn om een uitdaging aan te gaan. Maar bij nader inzicht weet men dat in dergelijke bedrijven werknemers vaker meer uren maken, sneller en meer werken. Op lange termijn blijkt dat echter onhoudbaar en gaat het minder goede evenwicht tussen werk en privéleven toch zijn tol eisen. In navolging van dat besef besluit men vaak andere horizonten op te zoeken.
4. Gebrek aan oprechte waardering
Veel werknemers vinden dat hun bedrijf de goede en slechte presteerders van elkaar moet kunnen onderscheiden waar het gaat om erkenning en beloning. Werkgevers die slechte prestaties tolereren of talent niet naar waarde schatten kennen een groter verloop.
5. Slechte reactie op COVID-19
Bedrijven die niet gepast reageerden op de pandemie hebben meer medewerkers verloren.
Werknemers verwachten dat hun bedrijf de gepaste voorzorgen hanteert betreffende gezondheid en welzijn.
Vandaag moet elke organisatie het dragende element van zijn bedrijfscultuur goed snappen.
Veel werknemers vinden dat hun bedrijf de goede en slechte presteerders van elkaar moet kunnen onderscheiden waar het gaat om erkenning en beloning. Werkgevers die slechte prestaties tolereren of talent niet naar waarde schatten kennen een groter verloop.
5. Slechte reactie op COVID-19
Bedrijven die niet gepast reageerden op de pandemie hebben meer medewerkers verloren.
Werknemers verwachten dat hun bedrijf de gepaste voorzorgen hanteert betreffende gezondheid en welzijn.
Vandaag moet elke organisatie het dragende element van zijn bedrijfscultuur goed snappen.
Werken aan de kwaliteit van de bedrijfscultuur kan vermijden dat teveel werknemers de organisatie verlaten.
En hoe zit het met de bedrijfscultuur bij jou?