We leven in een tijd waarin onze smartphone alles kan – behalve ons overtuigen om nog te bellen. Voor veel jongeren, zeker Gen Z, voelt telefoneren spannender dan een parachutesprong zonder instructeur. Toch blijkt dat soms net de snelste en meest doeltreffende stap is.
Onlangs coachte ik een jonge ondernemer die voor een externe opdrachtgever werkte. Deadlines kwamen dichterbij, maar hij miste cruciale informatie.
“Heb je het al nagevraagd?” vroeg ik. “Ja, via de app.” “En?” “Geen reactie… al drie dagen niet.”
De frustratie steeg, want zonder antwoord kon hij zijn werk niet afmaken. Logisch, toch? Of toch niet helemaal?
Onder of boven de lijn werken
In mijn werk gebruik ik vaak het model Point of Power. Het onderscheidt twee manieren van reageren:
- Onder de lijn: ontkennen, excuses maken, de schuld bij anderen leggen.
- Boven de lijn: verantwoordelijkheid nemen, eigenaarschap tonen, proactief handelen.
De jonge ondernemer bleef duidelijk onder de lijn hangen: de opdrachtgever reageerde niet, dus hij kon zijn planning niet halen. Maar daarmee gaf hij ook zijn eigen regie uit handen.
Een beller is sneller
Toen ik voorstelde: “Heb je al eens gedacht om gewoon even te bellen?”, keek hij me aan alsof ik hem een onmogelijke opdracht gaf. Bellen voelt voor veel jongeren ongemakkelijk of ouderwets. Toch is het vaak sneller én effectiever dan dagen wachten op een appje.
Na wat aanmoediging durfde hij het aan. Eén telefoontje later – letterlijk binnen vijf minuten – had hij alle antwoorden, én een fijne babbel met zijn opdrachtgever. Het bleek geen enge sprong in het onbekende, maar net een manier om boven de lijn te handelen: verantwoordelijkheid nemen en de regie houden.
Wat jij hiervan kan leren
Gen Z is opgegroeid in een digitale wereld, waarin bijna alles via schermen gebeurt. Dat is handig, laagdrempelig en vaak efficiënt. Maar soms volstaat digitaal niet. Dan maakt één telefoontje het verschil.
Drie voordelen van bellen op een rij:
- Snelheid – Eén minuut bellen levert vaak meer op dan drie dagen chatten.
- Nuance – Je hoort intonatie, kan doorvragen en vermijdt misverstanden.
- Relatie – Een stem horen maakt het persoonlijker en versterkt vertrouwen.
Les voor elke ondernemer (niet alleen Gen Z): digitaal communiceren is handig, maar proactief bellen kan je onderscheiden en versnelt je succes.