Gent, 10 september 2025 – Leeftijdsdiscriminatie blijft een hardnekkig probleem op de Vlaamse arbeidsmarkt. Uit nieuw onderzoek van doctoraal onderzoeker Axana Dalle (UGent) blijkt dat veel bestaande beleidsprogramma’s weinig effect hebben. Maar er is één middel dat wél helpt om kansen van oudere sollicitanten te vergroten: duaal leren.
Ouderen krijgen minder kansen
Eerder onderzoek toonde al aan dat werkgevers oudere sollicitanten minder vaak uitnodigen voor een gesprek. Ze worden vaak gezien als minder technologisch vaardig, minder flexibel en minder opleidbaar. Deze vooroordelen duiken soms al vanaf 40 jaar op en nemen toe naarmate men ouder wordt.
Duaal leren doorbreekt stereotypen
Duaal leren – een combinatie van opleiding in een onderwijscentrum en werkervaring op de werkvloer – blijkt een krachtig signaal.
Uit een vignettenexperiment met Vlaamse recruiters blijkt:
- Kandidaten die duaal leren volgden, maken meer kans op aanwerving, ongeacht hun leeftijd.
- Zelfs het vermelden van een bereidheid om duaal leren te volgen, verhoogt de kansen al.
- Het positieve effect is het sterkst bij 55-plussers: duaal leren kan leeftijdsdiscriminatie dus aanzienlijk verkleinen, ook al verdwijnt ze niet volledig.
Andere programma’s werken niet – of zelfs tegen
Het onderzoek toont aan dat sommige beleidsmaatregelen niet werken of averechts uitpakken:
- Aanwervingssubsidies voor oudere werkzoekenden versterken net de negatieve stereotypen en verlagen hun kansen.
- SWT (werkloosheid met bedrijfstoeslag) leidt nauwelijks tot hertewerkstelling: slechts 1% heeft een jaar later opnieuw werk.
- Er zijn geen aanwijzingen dat leeftijdsdiscriminatie verschilt per sector, vacature of bedrijfstype.
Wie moet in actie komen?
- Werkgevers: de grootste verantwoordelijkheid ligt bij hen. Ze moeten 55-plussers beoordelen op competenties, niet op leeftijd.
- Overheid: moet toezien op het naleven en afdwingen van antidiscriminatiewetgeving.
- 55-plussers zelf: door deel te nemen aan (of openlijk bereidheid te tonen voor) duaal leren, kunnen ze actief stereotypen doorbreken en hun kansen vergroten.
Conclusie: leeftijdsdiscriminatie blijft bestaan, maar duaal leren is een bewezen hefboom om de kansen van oudere werkzoekenden te verbeteren en de kloof met jongere kandidaten kleiner te maken.
Meer hierover op Universiteit Gent: https://wps-feb.ugent.be/Papers/wp_25_1119.pdf