Sinds het begin van de Corona pandemie lassen steeds meer bedrijven wereldwijd spontane vakantiedagen in voor hun werknemers. Men zegt hierover dat men het doet om een burn-outs bij de werknemers te vermijden. De Britse krant The Guardian doopte het fenomeen de ‘burn-out break’.
De extra vakantiedagen krijgen ook namen zoals Pop-up vakantiedagen, selfcare-verlof of wellbeing days
Sinds Corona is de conversatie rond een gezonde work-lifebalans steeds luider gaan klinken. Omdat werk door de pandemie letterlijk ons privéleven thuis is ingeslopen.
Volgens cijfers van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (Riziv) telt ons land meer en meer werknemers met een zware burn-out.
Zelfzorg staat hierdoor nu hoger op de agenda in de bedrijfswereld. Logisch ook, het aantal burn-outs steeg voor de pandemie al angstwekkend en de cijfers zijn ondertussen zeker niet beter. Een evenwichtige work-life balance blijft bij veel werknemers zoek.
Voorbeelden
- Sinds 2021 geeft Google zijn werknemers twee extra betaalde vakantiedagen.
- In 2021 gaf het Belgische Sofina veertig dagen extra vakantie aan de werknemers
- Het bedrijf achter de cashback-app Dosh, met het inlassen van verlengde weekends.
- Microsoft gaf zijn werknemers vijf wellbeing days extra.
- LinkedIn sloot vorig jaar vijf dagen de deuren en dat wereldwijd.
Bron: HLN, Riziv