De boodschap op de site van Kies Kleur tegen Pesten luidt:
Zowel jong als oud krijgt ooit te maken met pesten of is getuige van pestgedrag. Daarom bundelen we onze krachten om samen met kinderen, jongeren en volwassenen de strijd tegen pesten aan te gaan. Zet de vier stippen of overtuig iemand in je omgeving om de vier stippen te zetten. Want pesten stop je niet alleen!
Enkele stellingen onder de loep
Pesterijen zijn een subjectieve beleving
De wet psychosociale risico’s op het werk definieert pesten erg ruim, wat het in realiteit moeilijk maakt om pestgedrag duidelijk af te bakenen. Alle gedragingen kunnen immers gezien worden als pesterijen, afhankelijk van hoe de betrokkene dit ervaart. We onderscheiden daarom intentioneel en niet-intentioneel gedrag: was het pesten een doel op zich? Of eerder een gevolg van een handeling, zoals een misplaatste grap of een negatieve evaluatie?
Bij een eenmalige gedraging, handeling of uitspraak kan er geen sprake zijn van pesten. Bij pesten gaat het altijd om meerdere feiten die zich in de loop van de tijd opstapelen, gericht tegen eenzelfde persoon.
Is het niet-constructieve gedrag wederzijds, dan spreken we niet van pesten maar van een conflict.”
Pestgedrag is onvermijdbaar
Dat is zeker niet waar. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt kan pesten wel degelijk voorkomen worden. Werknemers en werkgevers spelen daar samen een belangrijke rol in. Duidelijke afspraken over de waarden en normen binnen de organisatie helpen hierbij. Medewerkers moeten weten welk gedrag van hen wordt verwacht en wat niet door de beugel kan.
Het pestgedrag negeren is het beste wat men kan doen
Het pestgedrag negeren lost niks op, maar doet het juist escaleren. Investeer daarom in de nodige opleidingen over soft skills zoals conflicthantering, roddelen op de werkvloer en waarderende communicatie. Ga in gesprek met alle betrokkenen als het zich voordoet hoe moeilijk dat ook is.
Praten helpt
Wij raden iedereen die zich gepest voelen aan om, als dat mogelijk is, eerst het gesprek aan te gaan met de andere betrokken persoon . Dat is natuurlijk geen eenvoudige taak en sterk afhankelijk van de situatie: de persoonlijkheid van de betrokkene, het bestaan van een hiërarchische relatie, het wel of niet aanwezig zijn van een open gesprekscultuur binnen de organisatie enzovoort. Je kunt medewerkers trainen in het geven van constructieve feedback.
Hetzelfde geldt voor personen die merken dat een andere collega wordt gepest. Je kan altijd aangeven dat je niet akkoord kan gaan met de gang van zaken.
Praten helpt
Wij raden iedereen die zich gepest voelen aan om, als dat mogelijk is, eerst het gesprek aan te gaan met de andere betrokken persoon . Dat is natuurlijk geen eenvoudige taak en sterk afhankelijk van de situatie: de persoonlijkheid van de betrokkene, het bestaan van een hiërarchische relatie, het wel of niet aanwezig zijn van een open gesprekscultuur binnen de organisatie enzovoort. Je kunt medewerkers trainen in het geven van constructieve feedback.
Hetzelfde geldt voor personen die merken dat een andere collega wordt gepest. Je kan altijd aangeven dat je niet akkoord kan gaan met de gang van zaken.
En tot slot
Kom je er alleen niet uit, weet dan dat je terecht kan bij professionelen die je kunnen ondersteunen om een oplossing te vinden. Blijf het pestgedrag niet accepteren!