Over eigenaarschap


De kenmerken van eigenaarschap

Velen nemen tegenwoordig het woord eigenaarschap in de mond. Maar wat is dat nu eigenlijk? En wanneer toont iemand eigenaarschap? Hoe kan je die eigenschap herkennen?

De tegenhanger van eigenaarschap is onverschilligheid. Het boeit iemand niet of hij wel of niet goed werk aflevert. Het werk brengt brood op de tafel. Maar de meeste leiders willen mensen hun team die dingen oppakken, die een verschil willen laten zien, kortom die eigenaarschap tonen. Maar hoe herken je nu personen met eigenaarschap?

Ze zijn nieuwsgierig

Medewerkers die eigenaarschap tonen willen voorop lopen op hun vakgebied. Ze zijn nieuwsgierig en staan open voor nieuwe inzichten.  Ze worden hierdoor steeds weer steeds beter in hun vak. Als er werkelijk geen nieuwe uitdagingen meer zijn of geen nieuwe mogelijkheden om nog meer kwaliteit te leven dan raken ze verveeld en zullen ze minder eigenaarschap tonen. Het kan zelf zo ver komen dat ze een vorm van onverschilligheid gaan tonen.  

Ze hoeven nooit aangespoord te worden om dingen af te maken

Als ze zich ergens over ontfermen dan zorgen zij werkelijk dat het goed komt. Mensen die eigenaarschap tonen hebben geen 9-5 mentaliteit. Ze werken gewoon door tot het af is. En ze worden onrustig als het nog niet af is. Daar schuilt overigens wel een valkuil. Door hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid willen mensen die veel eigenaarschap tonen nog wel eens té hard werken.

Ze durven risico’s te nemen

Eigenaarschap tonen betekent dat achter ze achter hun projecten staan en verantwoordelijkheid durven te nemen. Mensen die eigenaarschap tonen zeggen in feite: je kan er op rekenen dat het goed komt. Ze verbinden zich hij zich bijna persoonlijk aan verbindt aan de taak die geleverd moet worden. Natuurlijk is het altijd mogelijk dat er iets fout loopt. Maar deze mensen zijn dus ook bereid het risico aan te gaan op falen.

Ze wijzen niet beschuldigend naar anderen

Personen die eigenaarschap tonen, zullen, mocht het toch mislopen de schuld nooit bij anderen leggen. Als iets niet werkte zoals gepland zullen ze in eerste instantie naar zichzelf kijken. Ze vragen zich af wat ze hadden kunnen doen om het euvel te voorkomen.  

Ze zien het belang van hun bijdrage

Medewerkers die eigenaarschap tonen snappen hoe hun werk samenhangt met het hogere doel. Ze weten heel goed dat, als zij hun werk niet goed doen, dit uiteindelijk kan leiden tot ontevreden klanten, ontevreden collega’s of leidinggevenden of andere negatieve gevolgen. Ze hebben zicht op hun werk en de samenhang tussen hun werk en dat van anderen.

Ze stellen eisen

Medewerkers die  eigenaarschap wil pakken, zullen steeds afwegen of iets voor elkaar te krijgen is voor ze er aan beginnen. Ze willen immers kwaliteit leveren. Dat betekent dat deze medewerkers veeleisend kunnen overkomen.

Ze zijn trots op wat ze doen

Medewerkers die eigenaarschap tonen zijn over het algemeen trotse medewerkers. Al zullen ze er niet altijd mee te koop lopen. Ze houden van hun werk en praten daar met plezier over. Ze laten het graag zien aan anderen, vooral als die ander daar oprecht belangstelling voor toont. Niet om op te scheppen of te pronken, maar gewoon omdat ze het goed vinden wat ze hebben gedaan en daar graag over vertellen.

Bron: Pieter van der Haak, Wie zorgt dat het goed komt.

Meest Recente Posts

Contact

Hoe kunnen we u helpen?

Met veel plezier beantwoorden wij al jouw vragen. Een afspraak maken? Verkennen wat mogelijk is?

Blog

In de kijker

Nieuwsbrief

Abonneer u op de nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van ons laatste nieuws!

NIEUWSBRIEF

Abonneer u op de nieuwsbrief

Bekijk de vorige updates