Niet gemotiveerd voor een opleiding of workshop op het werk?


Columns

Leren en ontwikkelen is een belangrijk thema op de hedendaagse werkvloeren. Dat niet elke medewerker daar warm voor loopt is een feit. Dus wordt een nieuwe workshop of opleiding niet altijd even enthousiast onthaald. Bij sommige medewerkers roept het zelfs duidelijke weerstand op. Opleidingen gaan immers niet altijd over persoonlijke ontwikkeling of het leren van nieuwe vakkennis, deze zaken worden over hert algemeen beter onthaald. Maar ook minder boeiende onderwerpen als veiligheid, hygiëne of werkinstructies moeten aangeleerd worden. Als mensen iets moeten leren waar ze niet warm van worden of waarvan ze de relevantie niet inzien, gaan ze soms dwarsliggen.  Dat komt het leereffect natuurlijk niet ten goede.

Weerstand ontstaat als mensen iets moeten doen waarvan ze het nut niet inzien en vaak komt dat omdat het onderwerp voor hen niet uitdagend is.  Dat kan komen doordat het onderwerp van een training of cursus gewoon niet zo spannend is of omdat hij of zij het gevoel heeft in iets te moeten bijscholen wat men al kent. Vaak wordt een training dan alleen als een nodeloze plicht ervaren. Men weet uit ervaring dat personeelsleden tijdens deze trainingen dan ook niet veel absorberen. Nochtans is het een investering van het bedrijf, deze moeten de lesgever en de eventueel bijkomende kosten voor de opleiding immers betalen en daarbovenop kan de medewerker tijdens de opleiding ook niet worden ingezet op de werkvloer.

Tips om deze weerstand te voorkomen

Maak generieke onderwerpen specifiek. Trainingen over algemene thema’s als veiligheid, cybersecurity of inclusiviteit worden vaak volgens een one-size-fits-all principe aangeboden aan alle medewerkers. Doordat content té generiek is, verliest men aandacht. Zorg er daarom voor dat je trainingen aanpast aan de doelgroep, zodat mensen zich herkennen in de te behandelen stof.

Zorg voor relevantie. Informatie tijdens een training komt tot leven door voorbeelden te geven of specifieke scenario’s te beschrijven. Een algemeen voorbeeld is snel verzonnen, maar spreekt veel minder tot de verbeelding. Het verhaal van een fout of ongeluk op de eigen werkvloer blijft daarentegen veel beter hangen en daarmee de betreffende boodschap ook.

Kies een passend format. Er wordt nog verbazingwekkend vaak verwacht van medewerkers dat ze een boekwerk aan informatie doornemen over een bepaald onderwerp, met het idee dat dit tot kennisverhoging of zelfs gedragsverandering leidt.

Het is ook belangrijk om de training op zo’n manier te geven, dat informatie binnenkomt en blijft hangen. Als het gaat om veiligheid kun je bijvoorbeeld de gevolgen van onveilige handelingen laten zien met een demo. Of laat medewerkers in groepjes oefeningen doen die te maken hebben met pesten op de werkvloer. Interactie zorgt er sowieso voor dat informatie beter wordt verwerkt.

Zorg voor de juiste communicatie. Een goed doordachte communicatie voorafgaand aan een training wordt vaak vergeten. Dit hoeft echt niet heel groot te zijn, maar het is wel de manier om medewerkers de relevantie van een training in te laten zien. Hiermee wordt duidelijk wat er van ze wordt verwacht en het is een manier om mensen te enthousiasmeren. Al met al gaat het er vooral om dat er voldoende aandacht is voor zowel de inhoud van de training als het hoe en waarom. Plan het niet zomaar in de agenda van collega’s om vervolgens te verwachten dat de motivatie vanzelf komt, maar communiceer met aandacht.

Als je passende trainingen aanbiedt en laat zien waarom die belangrijk zijn voor zowel de organisatie als voor de medewerker, gaan mensen eerder gemotiveerd zijn en is de kans groot dat je weerstand voorkomt. 

Meest Recente Posts

Contact

Hoe kunnen we u helpen?

Met veel plezier beantwoorden wij al jouw vragen. Een afspraak maken? Verkennen wat mogelijk is?

Blog

In de kijker

Nieuwsbrief

Abonneer u op de nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van ons laatste nieuws!

NIEUWSBRIEF

Abonneer u op de nieuwsbrief

Bekijk de vorige updates