Vier verwachte trends in werken-na-covid




De Covid-crisis blijft maar aanhouden en de flexibiliteit van de werknemers wordt zowel in het privéleven als op professionele vlak zwaar op de proef gesteld.

Manpowergroup voerde onlangs een studie uit in maar liefst acht landen en dat onder 8000 actieve werknemers. De vraag is wat is er nodig na Covid. We moeten nu immers vooruit kijken en actie ondernemen, we moeten nu de boom planten voor de toekomst. Uit de studie blijkt immers duidelijk dat de noden van de werknemers door deze crisis sterk geëvolueerd zijn.

Ook na Covid zal het uiterst belangrijk blijven voor bedrijven om talent te kunnen aantrekken en te behouden. Werknemers zijn immers de motor van de economie. Om de juiste personen in het bedrijf te krijgen en te houden moet je als bedrijf dus rekening houden met die noden en je HR beleid er op gaan afstemmen.

De vier trends die werknemers verwachten van de ‘Post-Covid’ wereld van werk kan je hieronder vinden.

1. Jobzekerheid

Van de ondervraagde personen geeft 93 % aan dat Covid hun leven inderdaad sterk heeft beïnvloed. Naast de zorg om de gezondheid geeft maar liefst 91 % aan dat ze hun baan willen behouden nadat de crisis voorbij is, en dat ze zich ook zorgen maken over de professionele toekomst.

Maar liefst 89% van de ondervraagden geeft aan dat ze hun vaardigheden willen verbeteren om de werkzekerheid te behouden. Op basis van de cijfers van de Internationale Arbeidersorganisatie kunnen we ook concluderen dat vrouwen het hardst getroffen zijn door de crisis. Dat komt omdat ze oververtegenwoordigd zijn in de sectoren die het meest getroffen worden. Sectoren zoals cultuur, vrije tijd, horeca of administratie en dienstverlening zijn maar enkele voorbeelden.

2. Hybride werkmodel

Men is er verder ook van overtuigd dat de crisis voor een grote ommekeer zal zorgen in het werkmodel. Een model dat diverse werkvormen zal combineren zou het model van de toekomst zijn. Een combinatie van face-to-face werk in combinatie met telewerk heeft immers veel voordelen, zo is gebleken. Hoewel men kantoorwerk nog fijn vindt omdat het voor een betere scheiding van werk en privé zorgt, is 43% van de respondenten van mening dat de crisis het einde markeert van fulltime werk op kantoor. 
Het hybride werkmodel, dat de voordelen van face-to-face werk en telewerken combineert, vestigt zich als het model van de toekomst. Volgens de enquête is kantoorwerk populair omdat het voor een betere scheiding tussen werk en privé zorgt, sociale banden onderhoudt en betere samenwerking mogelijk maakt. Daartegenover vindt men dat thuiswerk ook veel voordelen biedt. Wat er uit springt is het gegeven dat men bij thuiswerk geen tijd verliest in het vervoer van en naar de werkplek. Deze vorm van werken laat dus meer tijd over voor de andere behoeftes zoals hobby’s, familie en vrienden. Als we de resultaten goed analyseren ligt de ideale werkvorm dus ergens in het midden. 

De bedrijven zullen dus een meer geïndividualiseerd personeelsbeleid moeten invoeren, willen ze aan die wensen voldoen. Goed daarbij is ook rekening te houden met de behoeften van de verschillende generaties op de werkvloer.

De bevraging brengt ook duidelijk naar voor dat er een zeer hoog percentage van de ondervraagden, (80 %) streeft naar een betere werk privé balans.

Maar laten we ook de andere kant van de medaille eens bekijken. Er zijn immers ook heel wat beroepssectoren waar deze vorm van werken niet kan vanwege de aard van hun werk of de sector waarin ze actief zijn.  Denk maar aan de gezondheidszorg, de detailhandel, de productie van goederen enz…  Het wordt dus ook een hele denkpiste om voor deze werknemers oplossingen aan te beiden die aan hun noden tegemoetkomen.  Dit hybride werkmodel mag geen een bron van ongelijkheid op de arbeidsmarkt worden. 

3. Een andere visie op bepaalde jobs

Deze crisis heeft ons ook anders doen kijken naar verschillende beroepen. De werknemers die essentiële taken uitvoeren zoals de werknemers van ziekenhuizen, rusthuizen, detailhandel of ook bijvoorbeeld de logistiek worden meer gewaardeerd. Men is dan ook met een grote meerderheid (76%) eens dat deze werknemers beter moeten betaald worden. Er is wel een nuance, 51 % vindt dat deze werknemers nu meer moeten worden betaald, terwijl 25 % het er ook mee eens is dat ze na de crisis een hoger loon verdienen.

4. Vaardighedenrevolutie

Men ziet ook een enorme evolutie in de beroepen zelf. Er heeft de laatste maanden een zeer sterke groei in de digitalisering plaatsgevonden. Alle beroepen die hiermee verbonden zijn zoals, cyberveiligheid, data-analyse, software -of applicatieontwikkeling hebben een enorme boost gekregen. Maar ook online handel en logistiek hebben een enorme transformatie meegemaakt. Ook op het vlak van welzijn en zorg neemt de vraag sterk toe. Beroepen zoals die van contactonderzoekers, laboratoriumassistenten, screeningmedewerkers worden belangrijker. Er is ook een groeiende vraag naar adviseurs op het vlak van (mentale) gezondheid. 

Nog een belangrijke trend: persoonlijke en menselijke vaardigheden winnen aan belang in een wereld die nog complexer is geworden.  Men vraagt en zoekt naar deze vaardigheden in de nieuwe generatie werknemers. 

De volgorde komt als volgt naar voor in orde van belangrijkheid: communicatievaardigheid, prioriteiten stellen, aanpassingsvermogen, initiatief nemen. Maar ook vaardigheden als integriteit, empathie, coaching of veerkracht vinden we vaak terug. Deze vaardigheden moeten natuurlijk in de toekomst ook aanwezig zijn bij al diegenen die management- en leiderschapsrollen bekleden. 

Dus plant je boom nu en ik hoop dat hij weelderig mag groeien!






Meest Recente Posts

Contact

Hoe kunnen we u helpen?

Met veel plezier beantwoorden wij al jouw vragen. Een afspraak maken? Verkennen wat mogelijk is?

Blog

In de kijker

Nieuwsbrief

Abonneer u op de nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van ons laatste nieuws!

NIEUWSBRIEF

Abonneer u op de nieuwsbrief

Bekijk de vorige updates